‘Ik kan nu met veel meer rust mijn workshops organiseren en doen. Voorheen noemden we bijna alle bijeenkomsten workshops. Iedere sessie met geeltjes noemden we een workshop. Dat gaf veel onrust en veel werk, want ik deed alle voorbereidingen, probeerde inhoudelijk betrokken te zijn en tegelijkertijd de workshop te leiden. En dan was ik na afloop nog lang bezig om alles uit te werken. Dat doen we nu veel beter’. We spreken met Miranda Roosen, Manager Consultancy bij PostNL Billing & Document Solutions (BDS) en Martijn Regterschot, Senior Campagne Manager Cendris (onderdeel van PostNL). Samen met nog 13 consultants van Cendris en PostNL hebben zij in het voorjaar van 2014 onze opleiding Excellent Faciliteren gevolgd. Postnl cendrisWij hebben deze tweedaagse training inhouse bij PostNL in Den Haag georganiseerd.

Beter faciliteren en uiteindelijk ook commercieel inzetten 

‘Wij merkten dat we in onze commercieel adviserende rol in toenemende mate gebruik willen maken van groepssessies of workshops met klanten. Die gebruiken we vooral om de requirements van onze klanten duidelijk te krijgen. Om het proces beter te kunnen begeleiden, waren we op zoek naar handvatten en technieken. Bovendien vonden we dat we met deze training meer uit onze consultants zouden kunnen halen. Uiteindelijk willen we zelf ook workshops kunnen aanbieden en verkopen.’ De training is inmiddels ruim een half jaar geleden en wij zijn nieuwsgierig hoe Miranda en Martijn de training hebben ervaren en hoe ze hun opgedane kennis toepassen.

Pittige training met veel praktische handvatten

‘We hebben gekozen voor een inhouse training, omdat we 15 consultants tegelijk wilden opleiden. Het voordeel van zo’n inhouse training is dat je je collega’s veel beter leert kennen in een andere setting. Voorafgaand hebben we allemaal een intake gesprek gehad over onder andere onze doelen. Dat is prettig, want dat dwingt je tot nadenken voordat de training daadwerkelijk is begonnen. De training zelf was best pittig. We moesten meteen aan de slag en veel doen. Bij elke werkvorm hadden we een rolverdeling en dat maakte dat de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van iedereen groot was. Gelukkig was de persoonlijke begeleiding en feedback, die we van de drie trainers kregen, erg waardevol. Je merkte dat elk van de drie trainers op een andere manier naar ons keek, waardoor we een erg complete terugkoppeling kregen’.

Een goede voorbereiding is het halve werk

‘Heel praktisch hebben we vooral geleerd hoe we nu veel beter een workshop kunnen voorbereiden, waar we op moeten letten. We weten nu beter de deliverables of de eindresultaten van een workshop te benoemen. En we zijn ons veel bewuster van signalen die uit een groep mensen komen en hoe we daar mee om moeten gaan. We kunnen mensen nu ook aanspreken op hun rol en gedrag in een workshop. We merken ook dat we nu op een andere manier kijken naar een workshop die iemand anders organiseert, omdat je dan technieken herkent die wij ook hebben geleerd’.

Scheiding tussen proces en inhoud

‘Maar het meest waardevolle inzicht wat de training ons gaf, is wel de scheiding tussen proces en inhoud. We hebben de workshop nu beter gedefinieerd en we bepalen nu vooraf of we inhoudelijk of juist procesmatig bij de workshops zijn betrokken. Dat is vooral wat ons meer rust geeft. We hoeven dus niet meer overal op te letten. Op deze manier hebben we ook al workshops voor elkaar voorbereid en begeleid, zodat de ander zich vooral op de inhoud kan concentreren’.

Hoe nu verder?

‘De training is voor ons een prima stap geweest. We kunnen hem dan ook aan elke organisatie aanraden. We weten nu wat een workshop is en hoe je een goede workshop organiseert. Bovendien heeft de training ons veel inspiratie en mogelijkheden gegeven om workshops zowel in- als extern in te zetten. We merken nog wel dat de training nog verder moet indalen in de organisatie. Die stap moeten we zelf zetten. Dat doen we door als BDS en Cendris bij elkaar te komen en plannen te maken om dat te realiseren. Facilitating Company zou ons verder kunnen helpen met bij voorbeeld een ‘best practices’-database’. Wil je net als de consultants van PostNL en Cendris beter een workshop kunnen organiseren en begeleiden, neem dan contact met ons op via telefoon: 088 3030630 / email: info@facilitatingcompany.nl of kijk op Practitioner en Master Excellent Faciliteren.

Terug naar het overzicht